System ADS-B (Automatic Dependent Surveillance - Broadcast) umożliwia prezentację sytuacji ruchu lotniczego w czasie rzeczywistym. Uzyskany obraz jest podobny do tego widzianego na radarze, przy czym informacje o pozycji statku powietrznego, obliczone na podstawie sygnału GPS, kierunku, wysokości, numeru lotu, etc., są propagowane przez urządzenia zamontowane na statkach powietrznych.
Odbiorcą sygnału może być inne urządzenie wspierające system ADS-B i dlatego nie ma potrzeby wykorzystywania kosztownych i ciężkich radarów. Każdy statek powietrzny, wyposażony w system ADS-B i ekran wizualizacyjny ma graficzny dostęp do sytuacji ruchowej.
Odczytana z pokładowych systemów pozycja razem z kierunkiem lotu, wysokością, prędkością, numerem lotu, zostaje zapakowana w "paczkę" a następnie jest propagowana za pomocą systemu ADS-B na częstotliwościach 1030-1090MHz.
Dane zebrane przez odbiorniki ADS-B nie są obarczone błędem dużej odległości (jak to mogło mieć miejsce w przypadku radarów) i nie są zależne od ukształtowania terenu (radar do poprawnego określenia pozycji musiał „widzieć” skanowany obiekt). Dodatkowo kanał transmisyjny systemu ADS-B umożliwia przesyłanie innych informacji: pogodowych, ostrzeżeń terenowych, etc.
Źródło (dlapilota.pl na podst. ads-b.com)
Jakie to ma znaczenie dla kogoś kto nie jest kontrolerem ?
Dzięki stronom internetowym takim na przykład jak http://www.flightradar24.com/ każdy może śledzić ruch lotniczy w czasie rzeczywistym - wystarczy komputer z dostępem do internetu.
Na razie system ten jest rozwijany i testowany i zapewne jeszcze długo nie zastąpi klasycznych radarów oraz radarów wtórnych (transponderów) w zarządzaniu ruchem lotniczym natomiast bez wątpienia jest jego wartościowym uzupełnieniem i rola jego będzie rosła.
Póki co jednak nie ma obowiązku instalowania urządzeń ADS-B na wszystkich samolotach (widać to bardzo wyraźnie szczególnie na przykładzie samolotów PLL LOT, z których jedynie B767 są w niego wyposażone.)

Prntscrn:
http://www.flightradar24.com